اینجا از به روزترین و جذاب ترین اخبار کتاب و نویسندگی میگم

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۰۱:۵۳ ب.ظ

سولانا چیست؟
مقدمه

در زمان نوشتن این مطلب، بیش از 8000 ارز دیجیتال وجود دارد. تقریباً هر کدام از آنها مدعی ارائه یک نوآوری منحصربه‌فرد به دنیای ارزهای دیجیتال و چیزی هستند که هیچ پروژه دیگری پیش از آن انجام نداده است. بسیاری از شما می‌دانید که بیشتر پروژه‌های ارز دیجیتال یا در برآورده کردن وعده‌های خود شکست می‌خورند یا اصلاً هیچ وقت هیچ ارزش خاص و ویژه‌ای نداشته‌اند. ارز دیجیتال سولانا (Solana) که با نماد SOL شناخته می‌شود، از جمله معدود پروژه‌هایی است که در این دسته قرار نمی‌گیرد.

سولانا یک پروژه ارز دیجیتال با رویکردی به نحوه کار بلاکچین است که به شکلی ریشه‌ای متفاوت است. این پروژه روی عنصری تمرکز می‌کند که به حدی ساده است که به تعجب می‌افتید! یعنی «زمان». همان‌طور که در ادامه مشخص می‌شود، معرفی یک ساعت غیرمتمرکز برای یک بلاکچین ارز دیجیتال بیشتر از چیزی که تصور می‌شود، کارآیی دارد.

تاریخچه سولانا

داستان سولانا به یک ساحل آفتابی در کالیفرنیا به همین نام باز می‌گردد. ساحل سولانا در فاصله 30 دقیقه‌ای شمال سن دیگو (San Diego)، یعنی جایی قرار گرفته که بنیان‌گذار و مدیر عامل سولانا، آناتولی یاکوفنکو (Anatoly Yakovenko) بیشتر عمرش را با کار کردن در زمینه مخابرات گذرانده است. این که بگوییم یاکوفنکو در 12 سال فعالیتش در شرکت کوال‌کام (Qualcomm) در توسعه تکنولوژی که در تمام گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود نقشی کلیدی داشته است، نه تنها اغراق نیست که تا حدی هم کم‌لطفی است.


دوره رایگان آموزش ترید ارزهای دیجیتال

با دریافت و مشاهده دوره آموزش ارزهای دیجیتال، به دنیای جذاب و پرسود رمز ارزها وارد شوید.

دانلود رایگان

یاکوفنکو در ابتدا به بیت کوین و اتریوم علاقه خاصی نداشت و این رمزارزها فقط توجه او را جلب کرده بودند. زمانی که او مشغول توسعه یک شبکه دیپ لرنینگ بود، به شکل مختصری هم بیت کوین استخراج کرد. در همین زمان در تجربه‌ای که خودش آن را در سال 2017 در کتاب «رویای تب‌آلودی که با کافئین در ساعت 4 صبح شکل گرفته» توصیف کرده است، متوجه شد که تابع هش‌گذاری بیت کوین، یعنی SHA256، می‌تواند برای ساخت یک ساعت غیرمتمرکز روی یک بلاکچین، مورد استفاده قرار بگیرد.

یاکوفنکو سپس این مطلب را نظریه‌پردازی کرد که زدن مُهر یا برچسب زمانی به تراکنش‌ها به احتمال قوی مقیاس‌پذیری بلاک‌چین‌های ارز دیجیتال را افزایش خواهد داد، بدون اینکه امنیت یا غیر متمرکز بودن آنها را از بین ببرد. او می‌دانست امکان ساخت چنین چیزی وجود دارد؛ چراکه گوگل و اینتل هر دو تکنولوژی‌های مشابهی در پایگاه‌های داده خود، ایجاد کرده بودند اگرچه به شکلی متمرکز. او وایت‌پیپر انقلابی سولانا را در نوامبر 2017 به شکلی بی‌سروصدا منتشر کرد.what-is-solana

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

ارز دیجیتال سولانا یک بلاک چین ارز دیجیتال با عملکرد سطح بالا است که از قرارداد هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) پشتیبانی می‌کند. این ارز دیجیتال از یک نوع مکانیسم توافق جمعی گواهی سهم استفاده می‌کند که از تراکنش‌های مهر زمان خورده برای به حداکثر رساندن کارایی بهره می‌گیرد و افراد به راحتی می‌توانند وارد آن شوند.

این مشخصات به سولانا اجازه می‌دهد که 50 تا 65 هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند. حداکثر ظرفیت نظری آن 70 هزار تراکنش در ثانیه است که در مقایسه با 7 تراکنش در ثانیه بیت کوین و 15 تراکنش در ثانیه اتریوم خیره‌کننده است. بر خلاف پروژه‌های مشابهی مثل پولکادات و اتریوم 2.0 (وقتی که افتتاح شود)، سولانا یک بلاکچین تک (لایه 1) است و فعالیت‌ها را به چِین‌های الحاقی دیگر (لایه 2) واگذار نمی‌کند.

تیم ارز دیجیتال سولانا بلاک چین خود را با داشتن یک رؤیای بلندمدت در ذهن طراحی کردند. این از تجربه شخصی آناتولی یاکوفنکو نشئت گرفته که در زمان فعالیت در کوال‌کام شاهد بود که ظرفیت تکنولوژی‌های مخابراتی از نظر کارآیی تقریباً هر سال دو برابر می‌شود. سولانا توسط شرکتی به همین نام که در سن دیگو کالیفرنیا قرار گرفته، توسعه یافته است. تیم سولانا شامل کارمندان سابق شرکت‌های کوال‌کام، گوگل، اپل، مایکروسافت، و دراپ‌باکس است. علاوه بر اینکه در آن از تکنولوژی‌های پایگاه داده مشابه گوگل و مایکروسافت استفاده شده است، معماری آن نیز منبع الهام فایل کوین (Filecoin)، یک پروژه ارز دیجیتال ذخیره داده، شده است.what-is-solana

ارز دیجیتال سولانا چطور کار می‌کند؟

هشدار: سولانا به شکل قابل‌توجهی پیچیده است. اجازه بدهید با اصطلاحی شروع کنیم که احتمالاً قبلاً در ارتباط با این پروژه آن را شنیده‌اید: گواهی تاریخ (PoH: Proof of History). گواهی تاریخ مانند گواهی‌های مشابه، یک مکانیسم توافق جمعی نیست، بلکه یکی از اجزای مکانیسم توافق جمعی گواهی سهم سولانا محسوب می‌شود.

گواهی تاریخ شامل مهر زمانی زدن تراکنش‌ها در هنگام اضافه شدن آنها به بلاک‌های سولانا می‌شود. در هر 400 میلی‌ثانیه یک بلاک جدید در سولانا ایجاد می‌شود (با 15 ثانیه اتریوم و 10 دقیقه بیت کوین مقایسه کنید). بدون اینکه وارد جزئیات فنی پیچیده شویم، ساعت غیرمتمرکزی که برای ارجاع در مهرهای زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد تابع هش SHA256 است. این تابع ممکن است برای شما آشنا باشد؛ زیرا همان تابعی است که در مکانیسم توافق جمعی گواهی کار بیت کوین مورد استفاده قرار گرفته است.

به جای کار کردن برای «حل» تابع‌های هش‌گذاری برای ایجاد بلاک‌های جدید، سولانا از خروجی‌های متوالی SHA256 برای ارجاع در برچسب زمانی استفاده می‌کند. این باعث می‌شود یک نوع «تیک ساعت» در هر 400 میلی‌ثانیه (به جای یک ثانیه در ساعت معمولی) ایجاد شود.

حالا اجازه بدهید بعضی از سوءتفاهم‌ها را در مورد ارز دیجیتال سولانا برطرف کنیم. منابع بسیاری، مکانیسم توافق جمعی سولانا را گواهی سهم نیابتی (DPoS) معرفی می‌کنند. این درست نیست و تیم سولانا هم بارها به این موضوع اشاره کرده است. این البته اشتباهی است که به راحتی ممکن است پیش بیاید؛ چراکه بلاکچین سولانا قواعد متفاوتی (رهبران، معتبرسازندگان، آرشیورها و غیره) دارد. در حالی که ارزهای دیجیتال گواهی نیابتی در اصل این قواعد را به مشارکت‌کنندگان در شبکه واگذار می‌کنند، سولانا این کار را نمی‌کند. ساده بگوییم، تمام نودها در سولانا نقشی در تکمیل قواعد شبکه دارند.what-is-solana

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۱۶
سهند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی